środa, 10 sierpnia 2016

Jak pozbyć się koszmarów sennych?

Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć czym jest koszmar senny. Natomiast u każdej osoby przejawia się w inny sposób. Z częstotliwością i rodzajem pojawiania się koszmarów sennych też jest różnie - od sporadycznych dość szokujących po oglądnięciu horroru, przez trwających przez pewien okres pod wpływem stresu, po przewlekłe tkwiące głęboko w Tobie tj. mocno zakorzenione traumatyczne przeżycia z przeszłości. 

Tak samo sposoby uwolnienia się od koszmarów są zróżnicowane - jeśli powtarza się on wyjątkowo często, a jego przyczyną jest ogromny strach przed czymś czy negatywne wspomnienie, z którym nie możesz się pogodzić, ważne będzie po pierwsze dokładne przeanalizowanie przyczyny powstawania takich snów i próba ich rozwiązania. Ciężko "leczyć" skutek, jeśli jego przyczyna ciągle stoi w tym samym miejscu. 


Najczęstsze koszmary senne:

utrata bliskiej osoby
śmierć
samotność
ciemność
zgubienie się
spadanie z dużej wysokości
bycie ściganym lub atakowanym 
wojna
fobie
nielubiane miejsca lub osoby
zjawiska religijne, paranormalne
poniżenie
traumatyczne wspomnienie z przeszłości



Koszmary senne a sennik, czyli co ze słynnymi wypadającymi zębami 

Absolutnie nie będę się tu z nikim spierać na temat prawdziwości sennika, natomiast zwrócę uwagę na jedną rzecz. Ciągle powtarza się, że zęby w snach oznaczają śmierć, słyszałam także od babć i ciotek. Taką interpretację można zapewne też znaleźć w większości senników. Jesteś tą informacją wręcz nasiąknięty. Gdy marzenie senne próbuje Ci coś powiedzieć, jakąś obawę o Twoje życie bądź innej osoby, nie zrobi tego w sposób bezpośredni, który mógłby być zbyt szokujący dla Twojej świadomości. Zamiast tego nałoży maskę właśnie w postaci zębów, bo TO jest u Ciebie zakodowany senny znak śmierci


Sposoby na koszmary senne

1. Głównie koszmary związane z osobowością, ego, problemami na jawie, samooceną, traumatycznymi przeżyciami 

takie, które wymagają pracy w rzeczywistości


Przeanalizuję koszmary senne mojego znajomego dla ułatwienia zrozumienia tematu (20 lat/mężczyzna/miał depresję). 

1. Dokładnie przeanalizuj koszmar senny


Pojawia się notorycznie? Zatem prawdopodobnie powtarzają się w nim jakieś motywy - postacie, lęk, wydarzenie. Możesz wypisać je.

Motywy powtarzające się w koszmarach u mojego znajomego: 

dużo śniegu - czarne niebo bez gwiazd - uczucie bycia nieważnym, małym - otoczenie zawierające ogromne obiekty  (kosmos), przytłoczenie, obce miejsca - nikogo wokół, samotność, uczucie odizolowania, postacie nieludzkie - lęk wysokości - lęk przed zostaniem  zostawionym przez bliskie osoby

2. Spróbuj znaleźć przyczynę w życiu na jawie


Sięgnij pamięcią wstecz - nawet do Twojego dzieciństwa. Co kojarzy Ci się z kluczami, które wypisałeś? Może miałeś kiedyś jakie wydarzenie z nimi związane, mają jakieś znaczenie religijne lub kulturowe, przypominają Ci kogoś, coś, element Twojej osobowości, lęk przed czymś lub po prostu cokolwiek z czym to słowo Ci się kojarzy (wolne skojarzenia). 

1. śnieg, czarne niebo bez gwiazd - pustka, wszystko jest "martwe", smutne - odzwierciedlenie uczuć na jawie?
2. uczucie bycia nieważnym, małym, otoczenie zawierające ogromne obiekty (kosmos), przytłoczenie -  zagubienie w świecie, wrażenia bycia niepasującym do reszty, nieważnym  - niskie ego 
3. lęk przed byciem zostawionym przez bliskie osoby - kłótnia z bliską osobą w dzień przed kiedy pojawił się koszmar
4. nikogo wokół, samotność, uczucie odizolowania, postacie nieludzkie znajomy ma problem z nawiązywaniem kontaktu z ludźmi, nie czuje się dobrze w otoczeniu większości z nich

Ogółem rzecz biorąc wygląda to nieco jak interpretacja wiersza. Ale w tym przypadku to Ty jesteś jego autorem i to Ty musisz zrozumieć co miałeś na myśli "pisząc" ten sen. 

3. Oswój się z problemem i rozwiąż go


Jeśli okazało się, że przyczyną koszmaru było np. poczucie winy z Twojej strony za zrobienie czegoś w niewłaściwy sposób, zranienie kogoś, raczej nie jest to ciężka rzecz do naprawienia.

Natomiast będzie to wymagało więcej zachodu, jeżeli problem jest poważniejszy (np. lęk przed byciem zostawionym przez męża). Osoba, której motywy powtarzające się w koszmarach nie rozwiązała problemów ot tak, ba, nawet nad częścią z nich do dziś pracuje. 


Natomiast jeśli w grę wchodzą koszmarne i powracające wspomnienia  np. po poronieniu, byciu świadkiem czyjejś śmierci), maniakalne fobie, zamknięcie się w sobie, utrzymujące się przygnębienie i samotność, nie próbuj działać sam. Nawet jeśli upierasz się, że koniecznie nie chcesz pójść do psychologa (on nie gryzie!) , przynajmniej rozładuj jakoś te emocje. Porozmawiaj z zaufaną osobą, napisz o tym w pamiętniku z dokładnym opisem wszystkich emocji, opisz dręczące Cię myśli choćby na forum. 

1. śnieg, czarne niebo bez gwiazd - pustka, wszystko jest "martwe", smutne (odzwierciedlenie uczuć na jawie?)  - jak się okazało miał stany depresyjne, nie udał się do lekarza, jednak przygnębienie minęło
2. uczucie bycia nieważnym, małym, otoczenie zawierające ogromne obiekty (kosmos), przytłoczenie - zagubienie w świecie, wrażenia bycia niepasującym do reszty, nieważnym (niskie ego)  - samoobwinianie się, uczucie żalu nad sobą, beznadziejności często prowadzi do depresji, trzeba nauczyć się zwalczać takie myślenie
3. lęk przed byciem zostawionym przez bliskie osoby - kłótnia z bliską osobą w dzień przed kiedy pojawił się koszmar - wyjaśnienie sprawy z tą osobą rozwiązało tymczasowo koszmary (do następnej kłótni) 
4. nikogo wokół, samotność, uczucie odizolowania, postacie nieludzkie - znajomy ma problem z nawiązywaniem kontaktu z ludźmi, nie czuje się dobrze w otoczeniu większości z nich - spędzanie więcej czasu z osobami, z którymi dobrze czuje i dogaduje się, bądź próba poznania takich osób, niekoniecznie kompletna przemiany osobowości (w tym chęć dopasowania się do tłumu), może pomóc



2. Świadome śnienie 
Koszmary senne z prześladowcami, strasznymi miejscami, fobiami (lęk przed owadami, ciemnością, ciasnymi pomieszczeniami)

czyli wszystko czego nie musisz dokładnie analizować, po prostu wiesz, że ten element powoduje u Ciebie strach i mało prawdopodobne jest, że pozbędziesz się tego koszmaru poprzez pracę w rzeczywistości 


Post: Czym jest świadome śnienie?

Możesz zastosować Twojego prześladowcę, straszne miejsce lub fobię w koszmarze jako znak senny. Znak senny to obiekt, postać, miejsce, które często pojawia się Twoich snach (więcej o znaku sennym). Gdy następnym razem go zobaczysz, będziesz już wiedzieć, że obecność tego elementu potwierdza, że to sen. Uświadomisz się wtedy (świadomy sen) i będziesz mieć kontrolę nad snem. Podczas świadomego snu możesz skonfrontować się ze swoim strachem. 

Jeśli ktoś Cię goni zatrzymaj się w miejscu lub jeśli nie masz tyle odwagi spróbuj wytrzasnąć sobie broń lub wznieś się w powietrze. Proponowałabym jednak nie uciekać od problemu zwłaszcza, że prześladowcy po uświadomieniu się w śnie są często niegroźni (np. nie wiedzą po co w ogóle nas gonili) i jeśli nie jesteś zbyt doświadczony ze świadomym śnieniem, możesz zmarnować niezłą okazję.

Jeżeli to ciemność, woda, ogień etc. powodują u Ciebie lęk, ale wiesz, że nie możesz raz na zawsze pozbyć się tego strachu (jak w przypadku prześladowcy), wypracuj sobie mechanizm - widzę wodę, uświadamiam się, tworzę dla siebie łódkę. 

Mycha108 pisze... 
Strach przed ciemnością. Wielokrotnie miałam koszmary, w których chodziłam w nocy po domu i próbowałam za wszelką cenę zapalić światło, bo bałam się zostać w ciemności, ale światło które zapaliłam było bardzo ciemne, i ciemniało nie ważne ile razy poprawiałam włącznik, a czułam że kiedy zgaśnie sytuacja będzie fatalna. Zwykle gdy gasło z nadmiaru strachu się budziłam.

Greenish.Orange pisze...
Głównie są to sny związane z lękiem wysokości. We śnie nieskończoność razy spadałem, budząc się zawsze po upadku lub opadając w próżnię. Najczęściej spadałem w wyniku ucieczki przed czymś, co mnie goniło, były to zwykle sny, które powtarzały się w lekko tylko zmienionej formie z nocy na noc, nie raz ciągnęło się to miesiącami, a ja mogłem tylko czekać na rozwój wydarzeń, uciekać i spadać raz za razem. Czasem spadałem z płotów, czasem z rusztowań, czasem ze skarp, dachów, murów i dziwacznych konstrukcji. Śnię tego typu sny od wczesnego dzieciństwa, właściwie odkąd pamiętam.

Jeśli fobia jest u Ciebie zbyt silna i pomimo próby zwalczenia ją w śnie czujesz silny lęk, przeczytaj tę stronę: LINK 


3. Koszmary senne po przeczytaniu strasznej historii

W przypadku koszmarów sennych dręczących Cię po przeczytaniu kryminału, oglądnięciu horroru lub usłyszeniu paranormalnej opowieści, sprawa jest prosta - nie robić tych rzeczy.

Jeżeli jednak nie możesz się od tego powstrzymać:
  •          spróbuj w racjonalny sposób je sobie wytłumaczyć
  •          myśl o czymś miłym  przed pójściem spać
  •          oglądnij kawałek komedii w telewizji
  •          posłuchaj żwawej muzyki

Jeśli pójdziesz spać przerażony, szansa wystąpienia koszmaru sennego i niespokojnego snu jest oczywiście większa

4. Koszmary senne a stres

czyli najłatwiejszy kłopot do rozwiązania - wystarczy trochę relaksacji 

Jeśli koszmar występuje z powodu stresu, męczącego trybu życia, myślę, że świetne będą sposoby, które pozwolą Ci się dostatecznie zrelaksować i zadbać o komfort snu. 


Inne sposoby


Autosugestia + wizualizacja 

Autosugestia to wielokrotne powtarzanie sobie danych zdań w celu osiągnięcia jakiegoś efektu np. podniesienia samooceny, uzyskania świadomego snu, rzucenia palenia.
Wizualizacja natomiast to po prostu wyobrażanie sobie czegoś (w tym przypadku też w celu osiągnięcia efektu).

Dzięki nim możesz również pozbyć się koszmarów sennych. Codziennie przed snem powtarzaj sobie (z przekonaniem, że to JEST prawda i tak na pewno będzie): 
  • Następnym razem gdy zobaczę (mężczyznę w masce), będę wiedzieć, że to tylko sen.
  • To tylko sen. Nie masz się czego bać.
  • Chcę dzisiaj śnić o (podróży po Japonii). - Następnie dokładnie wyobraź sobie jak miałby wyglądać ten sen, jakie emocje będą Ci przy nim towarzyszyć (wizualizacja).

Rozmowa z bliskimi osobami 

Banalny, niczym nie zaskakujący sposób rozwiązywania problemów. Jednak będąc młodą osobą często zapomina się, że możesz podzielić się wszystkim co się trapi z bliską osobą (wbrew pozorom rodzice też się na czymś znają:).


Modlitwa

Nie jestem osobą wierząca, jednak jeśli Ty nią jesteś, zapewne świadomość, że możesz do kogoś skierować swój problem, prosić o jego rozwiązanie, pomoże Ci. Najważniejsza w tym przypadku jest po prostu wiara i świadomość, że to JEST dobry sposób ucieczki przed dręczącymi Cię myślami oraz marzeniami sennymi. 

Koszmar senny + paraliż senny

Czyli jeszcze gorsze przeżycie - nie możesz poruszyć rękami, nogami, powiekami lub całym ciałem, mogą pojawić się omamy - dziwne dźwięki, niepokojące obrazy lub kontynuacja koszmaru sennego, której nie możesz przerwać. Jeśli ten temat nie jest Ci do końca znany, polecam przeczytać ten post: Czym jest paraliż senny? 
Rozumiem, że łatwo powiedzieć, by zachować spokój, jednak jeśli temat paraliżu sennego i techniki walczenia z nim są Ci znajome, myślę, że choć trochę będziesz w stanie zapanować nad strachem w tej sytuacji. 

Sny a depresja

Jeśli czytasz to wiedząc, że jesteś chory na depresję czy innego rodzaju zaburzenie (lub domyślasz się jego "posiadania"), ma to większego sensu jeżeli NIE jesteś pod opieką specjalisty. Ja tym specjalistą również nie jestem, natomiast mogę podać przykłady z mojego doświadczenia oraz opisów innych ludzi. 


Sny na zasadzie kontrastu

W tym przypadku naprawę można powiedzieć, że marzenia senne są ucieczką od rzeczywistości. Działanie na zasadzie kontrastu działa na zasadzie przeciwieństwa emocji, które doświadczasz - na jawie te prawdziwe, depresyjne, w śnie złudne, szczęśliwe przeżycia. Budząc się odczuwasz jedynie rozgoryczenie. 

J.B. Miller: Gdy pacjent był w głębokiej depresji, sny najczęściej cechował nastrój szczęśliwy lub w każdym razie przyjemny, a gdy jego stan poprawiał się, sny zaczynały zawierać cechy konfliktu.


Wyleczenie tego zaburzenia to metoda prób i błędów, wzlotów i upadków - sny również nie będą podczas całego okresu trwania zaburzenia oraz jego leczenia takie same. Jednak w tym przypadku przy najmniej na początku będą utrzymywać się właśnie na zasadzie kontrastu - przy odczuciu poprawy stanu z głębi nas podczas marzenia sennego mogą zacząć ujawniać wszystkie tłamszone przez nas "brudy" i prawdziwe emocje.  

Sny jak depresja

1. W moim przypadku wszystko zdawało się ze sobą zlewać. Jedyną porą roku występującą w tym okresie w moich snach była jesień. Często akcja snu miała miejsca na terenach wschodniej Europy (Rosja, Ukraina, Białoruś) i to w dobrych latach 80-tych nędzy i komuny. Najgorsze było, to że jawa i sen zaczęły się ze sobą zacierać, bo tą samą wizję świata miałam też w rzeczywistości. 

2. Inny przykład snu osoby z depresją (fragment z książki "Wymiary snów" Ole Vedfelt): 
Śniłem, że jestem na własnym pogrzebie. Trumna była czarna, bardzo prosta i zamknięta (prawdopodobieństwo popełnienie samobójstwa osoby śniącej po podjęciu pierwszych kroków leczenia). 



Masz inne metody na koszmary senne? Napisz o nich w komentarzu (postaram się edytować posty). 

Autor obrazów: Zdzisław Beksiński

3 komentarze:

  1. Kolejny interesujący wpis. Będę stosował się do zalecanych metod Igo.
    Pozdrawiam! Kamil :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry sen to źródło życiodajnej energii, a jeśli pojawiają się koszmary, to znaczy, że stan naszego umysłu jest w złym stanie. Należy więc dbać o higienę snu. Myślę, że poza technikami opisanymi przez Ciebie, które niewątpliwe powinny poskutkować, warto na co dzień zatroszczyć się o odpowiednią jakość snu,co powinno wpłynąć również na pozbycie się koszmarów. O dobrych praktykach dot. snu piszę u siebie tutaj - zapraszam! http://inspiringsessions.blogspot.com/2016/10/zdrowy-sen-czyli-zrodo-zyciodajnej.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Świadome sny to nie tylko dobra metoda na koszmary ale i fajna zabawa, tyle że może być trochę nie bezpiecznie jeśli za często będziemy te techniki stosować, czytałam o tym na http://ibeauty.pl/sen-jawie-swiadomy-sen-takiego/ , tak czy siak jest to fascynujące zagadnienie :)

    OdpowiedzUsuń