piątek, 12 lipca 2013

Test rzeczywistości

Test rzeczywistości (TR) lub reality test (RT) jest formą sprawdzenia, czy w danym momencie znajdujesz się we śnie.


Test rzeczywistości jako dodatek do szkolenia
Zwykle testy rzeczywistości stosowane są jedynie jako dodatek do całego szkolenia. Jeśli wybrałeś sobie inną technikę główną, np.WILD, nie musisz tyle uwagi poświęcać wyszkoleniu testów - wystarczy poznać i zapamiętać kilka z nich. Jest jakieś prawdopodobieństwo, że któregoś dnia wykonasz go w śnie, a tym samym uświadomisz się, jednak szansę są dużo mniejsze, niż przy stosowaniu się do następnego punktu.


Test rzeczywistości jako technika główna
Jednak jeśli szczególnie podoba Ci się ten sposób, chciałbyś się dzięki nim uświadomić, możesz zwiększyć ich skuteczność. Całość wymaga utworzenia pewnego rodzaju nawyku oraz wymaga poświęcania trochę czasu w ciągu dnia.

W dniu, w którym chcesz osiągnąć świadomy sen, bądź najlepiej codziennie, co określoną ilość czasu staraj się wykonać wybrany przez Ciebie test rzeczywistości. Proponuję ustawić alarm w telefonie w taki sposób, aby co godzinę przypominał nam o wykonaniu testu.

Przykład
W ciągu dnia co godzinę wykonuję test rzeczywistości - wybrałam sprawdzenie dłoni. Dokładnie im się przyglądam oraz liczę palce. Nagle zauważam, że wyglądają inaczej niż w rzeczywistości. Z zachwytem wołam: To jest sen! Ja śnię!
Jeśli tej nocy chcę osiągnąć świadomy sen, przed zaśnięciem kilkakrotnie powtarzam test rzeczywistości, aby dokładnie utrwalił się w moim umyśle i tym samym miał o wiele większą skuteczność.


Dlaczego nie uświadamiam się po wykonaniu testu rzeczywistości? 
Wiele osób skarży się, że pomimo wykonania testu lub ujrzenia rzeczy wyraźnie wskazującej na marzenie senne, nie osiąga świadomego snu. Tak jakbyś w ogóle nie potrafił wykorzystać owych wskazówek i testów rzeczywistości. Otóż to, nie uświadomiłeś się, ponieważ nie potrafiłeś poprawnie zareagować. Powinieneś w ciągu dnia wyćwiczyć, że reakcją na pozytywny test rzeczywistości jest silne stwierdzenie "Jestem w śnie!", wykonując kilkakrotnie wybrany test i stosując się do tej rady. Nadaj tym słowom sens, aby wyraźnie pobudziły Twoją świadomość.


Poniżej zostanie przedstawiona lista wybranych testów rzeczywistości. Wybrałam jedynie najpopularniejsze i najczęściej sprawdzające się. Pamiętasz, co masz zrobić gdy test zakończy się powodzeniem? Uświadomić się! 





Tekst
Częstym zjawiskiem w marzeniach sennych jest próba przeczytania gazety, nauczenia się na sprawdzian, czasem rozkładu jazdy autobusów. Nie zawsze ta czynność wygląda tak samo jak w rzeczywistości. Niekiedy test rozmywa się, ma dziwne litery lub czytając dany fragment po sekundzie zapominasz, o czym on był. Niestety, nie każdy potrafi wykorzystać tak idealną i dobrze znaną sytuację na uświadomienie się.

Dłonie
Dłonie w snach czasem nie wyglądają dokładnie tak samo jak w rzeczywistości. Najczęściej po chwilowym wpatrzeniu się, ujrzysz, że mogą mieć różne kolory, zdeformowania, owłosienie, a może nawet dodatkową ilość palców!

Zatkany nos
Rzecz jasna, w rzeczywistości nie możemy oddychać przez zatkany nos. W śnie jest to możliwe. Spróbuj oddychać przez zatkany nos kiedy tylko możesz. Jest wtedy duża szansa, że spróbujesz oddychać przez zatkany nos w śnie.

Lustro
Spróbuj przejść przez lustro, włożyć w nie rękę. Patrząc na swoje odbicie, możesz wyglądać trochę inaczej niż zawsze.

Światło
Włącz światło przełącznikiem. Wszystko działa? Nie chce się włączyć, a może zmienia tylko kolor? Tak, to sen!

Latanie
Po prostu spróbuj unieść się w powietrze. Nawet nie myśl o tym, żeby spróbować wylecieć przez okno. A jeśli to nie sen? Chcesz się zabić?

Zegar
Kilkadziesiąt razy dziennie spoglądaj na zegarek, odwracaj wzrok i znów popatrz. Powiedz wtedy "To sen!". Tak jak w przypadku innych testów rzeczywistości zrobi Ci się nawyk.
Jeśli nie jesteś pewny czy to sen, sprawdź godzinę na zegarze. Po chwili odwróć się i spójrz jeszcze raz. Godzina będzie inna. Ponadto niekoniecznie wyświetlone będą cyfry. Mogą to być różne, dziwne znaczki.

19 komentarzy:

  1. mam pytanie: czy można doświadczyć świadomego snu, gdy się tego nie chce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak. Świadomość w śnie czasem wyłania się samowolnie, bez żadnych technik, wspomagaczy, nawet jeśli śniący tego nie chce. Tym bardziej jeśli przeczytało się o tym stanie, jest większe prawdopodobieństwo jego doświadczenia. Nie wiem, dlaczego zadałeś/zadałaś to pytanie, jednak nie ma się czego obawiać. To tak, jakbyś bała się świadomości na jawie.

      Usuń
    2. Pytanie zadałam orientacyjnie, ponieważ interesuję się tym tematem. :) samego świadomego śnienia się nie obawiam, jedynie zniechęca mnie paraliż senny, a konkretniej - hipnagogi. naoglądałam się trochę horrorów, dodatkowo po przeczytaniu przeżyć, których doświadczyli niektórzy podczas paraliżu zaczełam mieć pewne wątpliwości co do wywołania świadomego snu. Co prawda można zastosować MILDa, ale nadal istnieje prawdopodobieństwo nagłego przebudzenia i doznania paraliżu. Teoretycznie może on też wystąpić po gwałtownym przebudzeniu z normalnego, nieświadomego snu, ale (o ile dobrze rozumiem) podczas świadomego snu prawdopodobieństwo wzrasta. Jeśli mój tok myślenia jest mylny, to, proszę, oświeć mnie :)

      Usuń
    3. Pozwolisz, że po raz kolejny skomentuję, ponieważ dokształciłam się trochę na temat paraliżu. Z tego co teraz rozumiem: może wystąpić podczas nagłego przebudzenia, jak również przy stosowaniu techniki WILD (i tutaj pojawia się pewna sprzeczność: na twoim blogu jest napisane, że porażenie senne występuje również przy FILDzie, Nagłym Wstrząsie, natomiast inne źródła mówią, że jedynie stosując WILD). Z tego, co wyczytałam nie ma wtedy możliwości otworzenia oczu, umożliwione jest tylko poruszanie nimi. Dodatkowo doczytałam, że wzrost prawdopodobieństwa doznania paraliżu podczas świadomego snu (wywoływanego technika inna niż WILD) jest mitem. Oh, w poprzednim komentarzu pomieszalam, ale mam nadzieję, że teraz już w miarę rozumiem. Mam jeszcze jedno pytanie: świadomy sen trwa do godziny, zatem po jego zakończeniu śpimy dalej normalnym snem, czy budzimy się? :) przepraszam, że zameczam cię pytaniami, ale niewiele osób się na tym zna, natomiast ty wiesz bardzo duzo (jestem pod wrażeniem), dlatego właśnie chcę rozwiać wątpliwości u ciebie :)

      Usuń
  2. 1) FILD to jedynie ulepszona wersja WILDa, nie odbiegająca wielce od swej podstawy. Proces przebiega dokładnie tak samo jak w WILDzie, jednak dokłada się w niej rytmiczne ruchy palcami.
    Celem nagłego wstrząsu, jak w dwóch poprzednich, jest bezpośrednie przejście z jawy do snu. Należy utrzymać świadomość do samego końca - do utworzenia się snu. Jest to równoznaczne ze świadomym odczuwaniem paraliżu sennego. W końcu podczas tych technik nie zasypiasz, ale przechodzisz przez kolejne fazy snu. Zauważ, że nagły wstrząs jest właściwie podobny do WILDa - leżysz i oczekujesz. "Wielka" różnica polega na tym, że przez otwieranie i zamykanie oczu z dużo większą trudnością jesteśmy w stanie zauważyć hipnagogi. Na dodatek przy tej technice mało kto straszy paraliżem sennym, przez co śniący odczuwa go w dużo mniejszym stopniu.
    Natomiast podczas WILDa od razu informuje się świeżego oneironaucie, że na pewno doświadczy tego "okropnego" zjawiska z masą zwid, nieprzyjemności. Z takim nastawieniem, co może począć mózg WILDera? Ukazać paraliż od najgorszej strony!
    Dlatego zawsze powtarzam, że nie ma co panikować. Od długiego czasu wykonuję WILDa, co łączy się z paraliżem sennym. Jednak bynajmniej nie jest przerażający - wibracje oraz mieszające się ze sobą myśli i obrazy są czymś strasznym? Nie sądzę.
    Świadomy sen nie powinien być kojarzony z paraliżem sennym. Przecież podczas WILDa wywołujesz go celowo, prawda? Nikt nie zmusza Cię właśnie do tej metody, jest ich multum. Skoro inne techniki nie opierają się na doświadczeniu tego zjawiska, jakim cudem zwykła świadomość tego, że śnisz, wywołałaby paraliż? Nie wiem, czy przeczytałaś o tym, ale paraliż senny jest nakładany na Twoje ciało każdej nocy. Tyle, że wówczas nie zdajesz sobie z niego sprawy. Paraliże senne z halucynacjami, wyskakującymi twarzami są głównie sprawką koszmarów sennych – a właściwie zbyt gwałtownego obudzenia się z nich.

    2) Właściwie dzieje się podobnie, jak po zakończeniu każdego innego snu. Albo wraz z rozmazaniem obrazu i zakończeniem snu, z nadmiaru wrażeń i pozytywnych emocji obudzisz się, albo przejdziesz w kolejną fazę snu – NREM, w której nie występują żadne sny. W każdym bądź razie nic strasznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już rozumiem, dziękuję. Gratuluję Ci wiedzy oraz sposobu, w jaki potrafisz się nią dzielić z innymi. Niejeden dorosły nie wyjaśniłby tego zagadnienia tak przejrzyście, jak Ty. :)

      Usuń
  3. Mam takie pytanko, bo nie jestem pewna:
    Robiąc test rzeczywistości w trakcie dnia, kiedy wiemy że nie śnimy, mamy sobie powiedzieć 'Tak to jest sen" ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bo w ten sposób wyćwiczysz reakcję i w śnie powiesz to samo. Jeśli coś wytłumaczone jest zbyt kiepsko, proszę mi to powiedzieć.

      Usuń
  4. Mi chyba się raz zdarzyły dziwne wrażenia w czasie zasypiania... Ale nic takiego

    pozdrawiam
    O nauce

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedy byłam młodsza, moja mama musiała wstać wcześnie rano, przez co i ja się "obudziłam", ale to nie było takie normalne obudzenie się. Po prostu wstałam i widziałam wszytsko jakby normalnie, ale zobaczyłam też moją koleżankę, która stała przy drzwiach i prosiła mnie, żebym dała jej chusteczki i wtedy zaczęłam ich szukać, a za chwilę jakby na nowo się obudziłam. To było dziwne uczucie, jakbym lunatykowała.. (?) Czy to mógł być świadomy sen?

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo chcę osiągnąć stan świadomego snu, ale trochę się tego boję i lekko nie dowierzam. Jaką techniką najłatwiej i najszybciej wywołać LD?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam poczytać i wypróbować kilka. Ja osobiście polecam MILDa dla początkujących. Jeśli jesteś podatny na hipnozę używaj autosugesti.

      Usuń
  7. Damian10924 jest to calkowicie realna sprawa, nie ma sie czego bac. ja robie test rzeczywistosci raz na jakis czas (powiedzmy 2 godziny). kiedy w koncu zasypiam robie test we snie i zaczynam robic co mi sie podoba. moim ulubionym testem, nie wymienionym tutaj jest przelozenie palca przez dlon. jesli z drugiej strony dloni wystaje ci palec, jestes we snie ;D

    OdpowiedzUsuń
  8. Cześć! :)) Często przeżywam paraliż senny. Początkowo odbierałem go jako coś nieprzyjemnego. Teraz jest inaczej. Nie wiem czy go lubię - ale jest w nim coś podniecającego. W każdym razie... Wywołanie paraliżu nie stanowi u mnie problemu. Natomiast nie jestem przekonany co dalej. Jak osiągnąć świadomy sen? Kiedy zaczyna się świadomy sen, a kończy paraliż senny? :>

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdarzało mi sie to często jakiś czas temu, nic o tym nie wiedziałam i byłam przerażona, myślałam wtedy że już się nie obudzę. Gdy wieczorem zasypiałam, nie mogłam sie poruszyć, było ciemno a gdy w końcu udało mi sie jakimś cudem podejść do włącznika światła ono nie chciało sie zapalić. przez cała wieczność walczyłam żeby się wybudzić a gdy w końcu mi sie to udało okazało sie że wszystko trwało tylko 20 min. Bałam sie zasnąć po raz drugi. Powtarzało sie to przez kilka dni ale w końcu ustąpiło i myślalam ze już się więcej nie będę miałą z tym problemu. Niestety wróciło ale inaczej.Teraz już nie ma paraliżu, nie jest ciemno. Parę dni temu w środku nocy uświadomiłam sobie że śnię, wszystko wyglądało normalnie. Śnił mi sie mój chłopak rozmawiający ze mną ale w tle słyszałam jego chrapanie. Kilka razy próbowałam wyrwać się z tego snu i nie mogłam i tylko to chrapanie gdzieś w oddali było sygnałem że nadal śpię. Z kolei dziś rano usłyszałam we śnie że przyszły mi dwa smsy ale gdy patrzyłam na telefon nie było żadnego. Dopiero po paru próbach wybudzenia wiedziałam ze juz nie śpię bo mogłam narmalnie przeczytać te smsy. Nie chcę myśleć ile razy mnie to spotkało a nie stało się nic co by mi to uświadomiło. Boję się tego. Czy są jakieś sposoby żeby obudzić się od razu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że dobrym sposobem może być szok.
      Miałam ostatnio sen w którym stałam nad sobą nieświadoma, że mam LD, więc popatrzałam się na moją babcię i zrozumiałam, że śpi tak samo jak tata, bo chrapali. Następnie spojrzałam na siebie i zapytałam się: "Dlaczego ja nie śpię, skoro inni tak?", i wtedy poczułam, jak otwieram oczy leżąc w łóżku. Już nad sobą nie stałam. Nie ruszyłam się, bo nawet na to nie wpadłam. Pomyślałam wtedy, że najzwyczajniej w świecie się obudziłam,wiec zamknęłam oczy i starałam się ponownie zasnąć. Kiedy tak leżałam, usłyszałam jak drzwi od mojego pokoju skrzypią, a to się nigdy przy otwieraniu ich nie dzieje. Pomyślałam sobie: "Co jest do cholery? Przecież one normalnie nie skrzypią!". To skrzypienie trwało chwilę. Potem zaczęłam słuchać, ale nadal miałam zamknięte oczy z własnej woli. I wtedy - dosłownie - przy moim uchu usłyszałam: "Chciałabym z tobą porozmawiać". Następnie się obudziłam w realnym życiu.
      Powiem Ci, że dla mnie szokiem były właśnie ta ostatnia chwila. Te słowa. Mam skłonność do myślenia o różnych rzeczach przed zaśnięciem i to się przełożyło do snu. U ciebie szokiem może być wszystko inne. Może ci się śnić, że ktoś drze się na całe gardło i jeśli w to uwierzysz, to pomyślisz, że dzieje się to w realu i się obudzisz. Przynajmniej ja tak mam. Najlepszy jest szok moim zdaniem, ale jeszcze radzę Ci o tym poczytać. Na pewno coś znajdziesz :) I pamiętaj, że nie ma się czego bać, bo strach w czasie snu jest powodem do pojawiania się różnych rzeczy ;)

      Usuń
  10. Polecam kazdemu poczatkujacemu w swiadomych snach. Mi testy rzeczywistosci pomogy najbardziej i to wlasnie dzieki nim osoiagnelam swoj pierwszy krotki bo krotki ale jednak LD. W moim przypadku sprawdzil sie numer ze swiatlem, ale kazdy ma inaczej. W kazdym razie na poczatku mi nie szlo, a potem znienacka sie udalo :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy występują jeszcze inne RT? Bo kiedyś przez przypadek zrobiłam w śnie "test objętości" (nie wiem jak to inaczej nazwać). Potracony karton przewrócił się i zaczął się z niego wysypywać granulat, jednak po jakimś czasie zauważyłam, że tego granulatu nie ma prawo być tak dużo z jednego kartonu.
    Czy ogólnie wszystkie zaburzenia logiki i rzeczywistości moga posłużyć jako RT?

    OdpowiedzUsuń
  12. Co w przypadku gdy rzeczy nie zmieniają się i nie odkształcają w snach? Większość moich snów zaczyna się w moim mieszkaniu, gdzie wszystko jest kopią rzeczywistości, godziny na zegarze nie zmieniają się po odwróceniu wzroku (w dodatku najczęściej zgadza się godzina, jeśli się obudzę i spojrzę na realny zegar, to godziny są bardzo zbliżone), rzeczy nie odkształcają się, można czytać, tekst się nie zmienia. Muszę długo chodzić po śnie i oglądać rzeczy w nadziei, że jednak coś się nie będzie zgadzało z rzeczywistością. Z czego to wynika? Świadomy sen osiągam właściwie tylko przez technikę WILD, bo testy rzeczywistości nie bardzo działają. Problem w tym, że WILD rzadko mi się udaje. Jak robić testy rzeczywistości w przypadku kiedy sen wygląda skrajnie realistycznie?

    OdpowiedzUsuń